Zmiana Nomenklatury Scalonej (CN) w zakresie oleju napędowego od 1 stycznia 2025 roku
Na skutek rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2522 z dnia 23 września 2024 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej na poziomie unijnym nastąpi zmiana obowiązującego kodu CN 2710 19 43 dla oleju napędowego poprzez zastąpienie go dwoma nowymi kodami: CN 2710 19 42 (dla węgla biogenicznego co najmniej 80% masy) oraz CN 2710 19 44 (dla pozostałego oleju napędowego).
Powyższa zmiana wejdzie w życie od dnia 1 stycznia 2025 r.
Pod kodem CN 2710 19 42 identyfikowany będzie hydrorafinowany (uwodorniony) olej roślinny (dalej: „HVO”), stanowiący identyczny chemicznie odpowiednik oleju napędowego pochodzącego z ropy naftowej.
Obecnie oba wyżej wymienione produkty są sklasyfikowane pod kodem CN 2710 19 43 i w oparciu o ten kod ustawodawca kształtuje szereg obowiązków regulacyjnych związanych z działalnością na rynku paliw ciekłych (min. obowiązki koncesyjne, system zapasów interwencyjnych czy system jakości paliw ciekłych).
W związku z powyższym, w celu uniknięcia powstania luki prawnej w regulacjach krajowych dotyczących oleju napędowego oznaczonego dotychczas kodem CN 2710 19 43 rozpoczęto prace legislacyjne obejmujące zmianę kodu CN 2710 19 43 na odpowiednio kod CN 2710 19 42 lub CN 2710 19 44, ewentualnie na oba kody jednocześnie.
W ramach konsultacji publicznych Minister Przemysłu zwrócił się m.in. do ORLEN S.A. o przedstawienie uwag do udostępnionych na stronach Rządowego Centrum Legislacji projektów rozporządzeń zmieniających kluczowe dla rynku oleju napędowego regulacje, tj.:
1) projektu rozporządzenia Ministra Przemysłu zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących do ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (nr 5 w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Przemysłu),
2) projektu rozporządzenia Ministra Przemysłu zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego wykazu surowców oraz produktów naftowych objętych systemem zapasów interwencyjnych oraz wykazu paliw stanowiących podstawę do wyliczenia opłaty zapasowej do ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (nr 6 w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Przemysłu),
3) projektu rozporządzenia Ministra Przemysłu oraz Ministra Klimatu i Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych do ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (nr 7 w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Przemysłu) oraz
4) projektu rozporządzenia Ministra Przemysłu zmieniającego rozporządzenie w sprawie metod badania jakości paliw ciekłych do ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (nr 8 w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Przemysłu).
Wyżej wymienione projekty rozporządzeń uwzględniają w całości wejście w życie Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2522 z dnia 23 września 2024 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej w zakresie zmiany dotychczas obowiązującego kodu CN dla oleju napędowego na dwa nowe kody: CN 2710 19 42 oraz CN 2710 19 44 zapewniając m.in. kontynuację realizacji obowiązków koncesyjnych (wpisu do rejestru podmiotów przywożących), obowiązków związanych z systemem zapasów interwencyjnych (np. utrzymywanie zapasów obowiązkowych i uiszczanie opłaty zapasowej) dla oleju napędowego po 31 grudnia 2024 r.
Wobec projektowanych zmian rozporządzeń (koncesyjnego i zapasowego) ORLEN S.A. zwrócił się do Ministra Przemysłu z postulatem usunięcia w obu projektowanych rozporządzeniach § 2, przewidujących istnienie do dnia 31 lipca 2026 r. odpowiednio obowiązku koncesyjnego i zapasowego dla oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 43.
W ocenie ORLEN S.A. przyjęte rozwiązanie pozostaje w sprzeczności do dyspozycji rozporządzenia wykonawczego Komisji, które wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Powyższe oznacza, że z dniem 1 stycznia 2025 r. kod CN 2010 19 43 przestaje istnieć.
Pozostawienie w projektowanym rozporządzeniu § 2 regulującego tzw. „okres przejściowy” dla oleju napędowego o kodzie CN 2710 19 43 mógł spowodować powstanie interpretacji, że od 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 lipca 2026 r. w obrocie będzie pozostawała partia produktu oznaczonego kodem CN 2710 19 43. Taka sytuacja spowodowałaby odwrotny skutek od zamierzonego, i zamiast stosowania bezpośrednio od dnia 1 stycznia 2025 r. nowych kodów Nomenklatury Scalonej, projektowany § 2 pozwoliłby przedsiębiorcom na powoływanie się na istnienie oleju napędowego o kodzie CN 2710 19 43 (który wg. Nomenklatury Scalonej nie będzie istniał).
Natomiast w uwagach zgłoszonych do projektów rozporządzeń dot. wymagań jakościowych oraz metod badania ORLEN S.A. zgłosił wątpliwość czy wymagania i metody badań w stosunku do paliw o kodzie CN 2710 19 42 powinny być takie same jak wymagania jakościowe i metody badań dla paliwa o kodzie CN 2710 19 44.
Materiały do pobrania: