Na stacji ORLEN we Włocławku można już zatankować wodór
ORLEN uruchomił we Włocławku ogólnodostępną stację wodorową. Korzystający z niej kierowcy będą mogli zasilać pojazdy paliwem dostarczanym z hubu wodorowego koncernu zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie stacji. Nowo otwarty obiekt powstał na trasie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). To już kolejna inwestycja, która wpisuje się w strategię wodorową Grupy ORLEN. Zgodnie z nią, do 2030 roku koncern będzie posiadał w Polsce i za granicą ponad 100 stacji tankowania wodoru.
– Wodór to paliwo, które daje realną szansę na dekarbonizację transportu miejskiego i ciężkiego. Dlatego chcemy włączyć go do portfolio oferowanych przez ORLEN paliw alternatywnych. Uruchomienie czwartej stacji tankowania we Włocławku jest kolejnym krokiem w tym kierunku. Wybór miejsca nie jest przypadkowy, Włocławek to ważny punkt na mapie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Jestem przekonany, że rozwój infrastruktury wodorowej w tym mieście przyczyni się do upowszechnienia wodoru jako paliwa alternatywnego w Polsce – mówi Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Rozwoju Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych ORLEN.
Stacja wodorowa we Włocławku znajduje się przy ul. Toruńskiej 282. Obiekt jest czynny całą dobę i ogólnodostępny. Z możliwości tankowania wodoru mogą korzystać użytkownicy wszystkich pojazdów z napędem wodorowym – autobusów, pojazdów ciężarowych i osobowych. Stacja została wyposażona w jeden dystrybutor o ciśnieniu 350 bar.
Wodór do stacji we Włocławku dostarczany jest z instalacji wytwórczej Grupy ORLEN znajdującej się także w tym mieście. Stacja umożliwia w ciągu doby zatankowanie w sumie od 120 do 240 kg wodoru, co pozwala na dostarczenie paliwa dla 8 autobusów wodorowych lub 50 samochodów osobowych. Ogólnodostępne stacje tankowania wodoru ORLEN działają już w Poznaniu, Katowicach i Wałbrzychu.
Do 2030 roku Grupa ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tysięcy ton rocznie odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.
W tę strategię wpisują się powstające obecnie kolejne stacje wodorowe w Pile i Gdyni, które zostaną otwarte jeszcze w tym roku. Z kolei w przyszłym planowane jest uruchomienie stacji w Płocku, Bielsku-Białej i Gorzowie Wielkopolskim. Obiekty te także znajdą się na trasie sieci TEN-T.
Inwestycja ORLEN we Włocławku jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”.
Materiały prasowe: