Stanowisko ORLEN S.A. do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz niektórych innych ustaw (UD109).
W dniu 1 lipca br. do konsultacji publicznych został przekazany projekt o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz niektórych innych ustaw (UD109 w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów).
Projektowana ustawa wprowadza m.in. zmiany polegające na:
- objęciu systemem monitorowania przewozu szeroko rozumianego betonu, tj. betonu towarowego nazywanego też betonem gotowym do wylania oraz innych towarów w postaci gotowej do wbudowania na bazie spoiw mineralnych;
- wprowadzeniu sankcji w postaci kar pieniężnych za brak uzupełnienia w zgłoszeniu SENT potwierdzenia odbioru dostarczonego towaru przez podmiot odbierający;
- objęciu systemem SENT również przewozów towaru:
- w celu wykonania na nim usług lub czasowego używania (np. w celu konfekcjonowania),
- przemieszczanego pomiędzy magazynami jednego podmiotu (w ramach aktualnie funkcjonującego, tzw. przesunięcia międzymagazynowego),
- będącego przedmiotem zwrotu (towar nie został przyjęty, jest reklamowany).
W stanowisku ORLEN S.A. zaproponował kluczowe zmiany do ww. projektu oraz uzupełnienie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi obejmujące w szczególności:
- Rezygnację z usunięcia przesunięć międzymagazynowych albo wprowadzenie określonych zasad dla takich przesunięć w szczególności uwzględniając specyfikę dostaw na stacje paliw ciekłych, lotniska oraz pomiędzy bazami magazynowymi.
- Rozszerzenie wyłączenia z systemu monitorowania przewozu i obrotu o towary przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD albo przemieszczane z zastosowaniem procedury dorejestrowania uregulowanej w art. 46na ustawy o podatku akcyzowym.
- Rezygnację z podwójnego określenia terminu do dokonania zgłoszenia informacji o odbiorze towaru oraz zmianę z uwagi na wprowadzenie kar za brak zgłoszenia tej informacji, tj. w terminie ważności numeru referencyjnego (10 dni), ale nie później niż w 2-gim dniu roboczym następującym po dniu dostarczenia towaru. Wykreślenie z projektu terminu do potwierdzenia odbioru towaru określonego na termin ważności numeru referencyjnego, tj. 10 dni oraz pozostawienie wyłącznie zakreślenia terminu „nie później niż w drugim dniu roboczym następującym po dniu weryfikacji ilości towaru po jego dostarczeniu”.
- Zwrócenie uwagi na konieczność zdefiniowania pojęć wykonywania usług oraz używania użytych w nowym brzmieniu definicji podmiotu odbierającego oraz podmiotu wysyłającego, aby wyeliminować niepewność w zakresie rozumienia przedmiotowych czynności.
- Konieczność doprecyzowania instytucji odmowy przyjęcia towarów oraz nowych obowiązków po stronie podmiotów zobowiązanych uwzględniając przy tym: specyfikę dostaw towarów wrażliwych, terminów do zgłoszenia przyczyn odmowy przyjęcia towaru oraz specyfikę zgłoszeń zbiorczych SENT.
- Jasnego i przejrzystego uregulowania okoliczności, po spełnieniu których organ obligatoryjnie odstępuje od wymierzenia kary co wyeliminuje wątpliwości dotyczące przesłanek odstąpienia od wymierzenia kary, wprowadzi pewność prawa i wyeliminuje swojego rodzaju luz decyzyjny.
- Wprowadzenie możliwości anulowania zgłoszenia referencyjnego SENT w systemie PUESC w określonym terminie z uwagi na niezależne od podmiotu wysyłającego zdarzenia (np. anulowanie zlecenia dostawy przez kontrahenta, brak dostatecznej ilości produktu z powodu awarii technicznych).
- Objęcie systemem SENT przywozu na terytorium Polski nawozów mineralnych z krajów trzecich lub krajów członkowskich UE oraz ich przewozu przez terytorium Polski z krajów trzecich lub krajów członkowskich UE do innych krajów członkowskich UE lub krajów trzecich.
Wprowadzenie przedmiotowych zmian ma na celu:
- zmniejszenie kosztów ponoszonych przez podmioty gospodarcze przewożące towary wrażliwe, tj. koszty rozszerzenia posiadanych systemów teleinformatycznych, zatrudnienia dodatkowych osób obsługujących system;
- uwolnienie zasobów kadrowych tak podmiotów wysyłających, jak i organów skarbowych, które aktualnie angażowane są wielokrotnie w prowadzenie postępowań wyjaśniających dotyczących systemowo zamykanych zgłoszeń SENT, które dotyczą niezrealizowanych dostaw;
- doprecyzowanie przepisów, w tym definicji tak aby wyeliminować wątpliwości interpretacyjne po stronie podmiotów zobowiązanych co przyczyni się do zmniejszenia się ilości błędnie wystawianych zgłoszeń SENT oraz ilości wszczynanych i prowadzonych postępowań angażujących nadmiernie zasoby kadrowe organów skarbowych;
- zwiększenie bezpieczeństwa żywnościowego Polski oraz przeciwdziałanie destabilizacji rynku i bezpośrednim stratom finansowym po stronie budżetu państwa, w pierwszej kolejności z podatku od towarów i usług.
Materiały do pobrania: