29.09.2025

ORLEN VC zainwestował w przełomową technologię do produkcji syntetycznego paliwa lotniczego

Innowacyjna technologia wykorzystująca zeroemisyjny wodór i wychwycony dwutlenek węgla do produkcji syntetycznego zrównoważonego paliwa lotniczego (e-SAF) to najnowsza inwestycja funduszu ORLEN VC. Nowatorskie rozwiązanie opracowane przez brytyjski start-up OXCCU wpisuje się w strategię Grupy ORLEN, która zakłada zwiększenie udziału w dekarbonizacji transportu lotniczego od 2030 r., zgodnie z Rozporządzeniem ReFuelEU Aviation.

– Inwestujemy w technologie „jutra”, by skutecznie transformować nasz biznes. W tym roku wprowadziliśmy do oferty SAF, czyli paliwo lotnicze wytwarzane z surowców odnawialnych i odpadowych. Do 2035 roku, zgodnie z naszą strategią, chcemy być w Europie jednym z jego wiodących producentów. Realizację tego celu wspiera nowa inwestycja ORLEN VC w technologię spółki OXCCU, która umożliwia przetwarzanie zielonego wodoru i wychwyconego dwutlenku węgla w syntetyczne paliwo dla lotnictwa (e-SAF). Jej komercjalizacja wzmocni naszą konkurencyjność na rynku i wesprze dążenie do neutralności emisyjnej – mówi Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN.  

SAF (Sustainable Aviation Fuel) to paliwo lotnicze wytwarzane z surowców odnawialnych i odpadowych, w tym z zielonego wodoru, odpadów leśnych i rolniczych, zużytego oleju spożywczego i wychwyconego dwutlenku węgla. W porównaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym SAF może zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 94 proc. Obecnie z transportu  lotniczego pochodzi około 3 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla, dlatego branża zobowiązała się do sukcesywnego zwiększania udziału zrównoważonego paliwa w całej sprzedaży. Zgodnie z Rozporządzeniem ReFuelEU Aviation, transport lotniczy do 2030 roku ma osiągnąć udział SAF w paliwach lotniczych na poziomie 6 proc., w tym 2 proc. ma stanowić e-SAF.

– Wyzwanie, przed którym stoi branża lotnicza, dla nas oznacza biznesową szansę. Chcemy zbudować mocną pozycję na rynku zrównoważonych paliw lotniczych, w tym e-SAF, oferując stabilne wolumeny tego ekologicznego paliwa w atrakcyjnej cenie. Technologia, w którą zainwestowaliśmy, ma duży potencjał, zapewniający przewagę konkurencyjną na nowym rynku paliw alternatywnych, dlatego będziemy wspierać jej dalszy rozwój – mówi Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Rozwoju Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych ORLEN.

Podstawą technologii OXCCU, stworzonej przez naukowców z Uniwersytetu Oksfordzkiego, jest innowacyjny katalizator, który istotnie upraszcza proces produkcji e-SAF, tym samym znacznie obniżając cenę produktu końcowego. Technologia ta umożliwia również przetwarzanie mieszanek dwutlenku węgla, tlenku węgla i wodoru, co oznacza, że może być również wykorzystywana do produkcji niedrogiego, niskoemisyjnego paliwa lotniczego z odpadów biomasy, takich jak biogaz lub odpady drzewne.

– Środki w wysokości 28 milionów dolarów, pozyskane przez OXCCU od syndykatu inwestycyjnego w ramach rundy B, pozwolą przyspieszyć działania komercyjne, rozszerzyć działalność oraz zrealizować kolejną fazę skalowania technologii – mówi Andrew Symes, CEO OXCCU.

W OXCCU, oprócz ORLEN VC, zainwestowali m.in. United Airlines Ventures Sustainable Flight Fund, Aramco Ventures, Eni Next, Trafigura Power Ventures, International Airlines Group (właściciel m.in. British Airways), Safran Corporate Ventures oraz University of Oxford.

Od początku 2025 roku paliwo SAF jest szeroko wdrażane w całej Europie, stając się realną alternatywą dla tradycyjnych paliw lotniczych. Z SAF oferowanego obecnie przez ORLEN korzystają już lotniska w Warszawie, Krakowie i Katowicach oraz w czeskiej Pradze. Natomiast dzięki dostawom spółki ORLEN Lietuva od połowy września br. to zrównoważone paliwo lotnicze dostępne jest również na rynkach bałtyckich. SAF tankować mogą już samoloty startujące z Wilna, Rygi i Tallina.

Wprowadzając je do sprzedaży, ORLEN wypełnia wymogi unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które zakłada udział zrównoważonego paliwa (SAF) w całej sprzedaży w 2025 roku na poziomie 2 proc. Rozporządzenie dotyczy lotnisk na terenie Unii Europejskiej, które w poprzednim roku przekroczyły liczbę 800 tys. obsłużonych pasażerów lub 100 tys. ton cargo.

O firmie OXCCU TECH LTD

OXCCU, spółka wydzielona z Uniwersytetu Oksfordzkiego, opracowuje nowatorskie katalizatory i projekty reaktorów służące do przekształcania odpadowego węgla w ciekłe węglowodory o wysokiej wydajności i selektywności, które mogą być wykorzystywane jako paliwa i substancje chemiczne. Siedziba firmy znajduje się w Wielkiej Brytanii, a jej działalność prowadzona jest w Begbroke Science Park w Oksfordzie oraz na lotnisku London Oxford Airport.

Kontakt: lili@shift6studios.com

Materiały prasowe: