10.12.2008

ORLEN ponownie najcenniejszą polską marką

PKN ORLEN, podobnie jak w ubiegłym roku, uplasował się na pierwszej pozycji Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek MARQA 2008 zorganizowanego przez dziennik Rzeczpospolita.

Wysoką - jak na zaledwie trzyletnią obecność na rynku - 33 pozycję zajęła należąca również do Koncernu marka stacji ekonomicznych - BLISKA, notując 78% wzrost wartości w stosunku do 2007 roku, w którym została sklasyfikowana na 45 miejscu.

Wyliczona przez niezależnych ekspertów wartość marki ORLEN wyniosła w tym roku prawie 2,9 mld zł, co oznacza 11 % wzrost w stosunku do roku 2007. Wartość marki została w ubiegłym roku wyceniona w rankingu Rzeczpospolitej na blisko 2,6 mln zł i zanotowała wówczas 8% wzrost wartości w stosunku do roku 2006.

Marka ORLEN pojawiła się w Polsce w 2000 roku. Tworząc tę nazwę od podstaw skojarzono ze sobą słowa "orzeł" i "energia". Słowo ORLEN ma się kojarzyć z dynamika, nowoczesnością, wysoką jakością, firmą polską międzynarodowego formatu. Dzisiaj ORLEN jest najcenniejszą polską marką, co potwierdza słuszność przyjętych koncepcji wyboru nazwy i przypisanej do niej strategii marki. Poza tym marka ORLEN obecna jest na rynku niemieckim i litewskim.

Z kolei marka BLISKA, obecna od trzech lat w ekonomicznym segmencie stacji paliw, realizuje oczekiwane przez znaczną grupę klientów atrybuty "gwarantowanej jakości za atrakcyjną cenę". Ranking MARQA jest organizowany od 5 lat przez dziennik "Rzeczpospolita". Jest on odpowiednikiem światowego rankingu INTERBRANDS. Polega na utworzeniu zestawienia komercyjnych marek krajowych, według reprezentowanej przez nie wartości pieniężnej. Ranking dotyczy wyłącznie marek polskich, tj. takich, które zostały stworzone na polskim rynku, i dla których Polska jest rynkiem wiodącym. Nie ma natomiast znaczenia kraj pochodzenia właściciela marki - ranking uwzględnia polskie marki należące do zagranicznego kapitału. Ranking ograniczony jest do marek reprezentujących dobra i usługi konsumpcyjne. Zestawienie nie obejmuje marek firm monopolistycznych oraz tych, których działalność jest regulowana (np.: dystrybutorów energii).

Partnerami RZECZPOSPOLITEJ w organizacji rankingu były firmy ACROPOLIS ADVISORY, NIELSEN, a instytucjami wspierającymi INSTYTUT MARKI POLSKIEJ, PRO MARKA oraz STOWARZYSZENIE AGENCJI REKLAMOWYCH.

W całości ranking publikowany jest w dzisiejszym wydaniu "Rzeczpospolitej". Na kilkudziesięciu stronach raportu, obok listy marek, znajdą się również analizy i komentarze przygotowane przez ekspertów. Wśród nich publikacje o: wzrastającej roli marki i jej sile, wycenie marek, preferencjach konsumentów, markach krajowych i zagranicznych.