StacjaInnowacja – nowe źródło innowacyjności w PKN ORLEN
W ramach realizacji strategii rozwoju PKN ORLEN uruchomił platformę STACJA INNOWACJA, gdzie pracownicy stacji paliw z całej Polski mogą zgłaszać swoje pomysły na innowacje. Przygotowana aplikacja pozwala przełożyć ich doświadczenie i kreatywność na konkretne działania, dotyczące zarówno dostosowania oferty do potrzeb klientów, jak i usprawniania procesów wewnętrznych.
Sieć detaliczna ORLEN w Polsce liczy ponad 1700 obiektów, obsługiwanych przez około 20 tysięcy osób zatrudnianych przez prowadzących stacje. Ich bieżący kontakt z klientami i praktyczna znajomość procesów operacyjnych stanowią istotny kapitał, który Spółka chce wykorzystywać. Narzędzie StacjaInnowacja dając możliwość zgłaszania pomysłów wszystkim pracownikom stacji, jest największą tego typu platformą wdrożoną komercyjnie w Polsce. Aplikacja została zaprojektowana w taki sposób, żeby umożliwiać także kompleksową ocenę pomysłów oraz monitorowanie procesu ich wdrożenia. Przy jej tworzeniu Koncern korzystał z doświadczeń zdobytych podczas prowadzenia, zakończonego sukcesem, globalnego konkursu crowdsourcingowego na usprawnienie procesów technologicznych produkcji.
- Zarówno w naszych wartościach korporacyjnych, jak i filarach strategii niezwykle istotną rolę odgrywają ludzie. To właśnie oni, ich wiedza i doświadczenie, stanowią ważne źródło naszej przewagi konkurencyjnej. Jednak pełne wykorzystanie tego potencjału w organizacji o takiej skali działania jak PKN ORLEN, wymaga specjalistycznych narzędzi. Jesteśmy przekonani, że nowoczesna, zbudowana w oparciu o szerokie konsultacje platforma wdrażania innowacyjnych rozwiązań, pozwoli nam trwale umacniać pozycję rynkową w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu - powiedział Zbigniew Leszczyński, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Sprzedaży.
Pracownicy stacji mają możliwość zgłaszania swoich pomysłów w ramach cyklicznie trwających konkursów. Każdy z nich dotyczy innego tematu, jak np. budowa nowoczesnej sieci sprzedaży paliw, unikalne doświadczenia zakupowe czy doskonałość operacyjna, wpisującego się w cele strategiczne segmentu detalicznego. Zgłoszenia konkursowe przechodzić będą wieloetapową selekcję, dokonywaną przez multidyscyplinarne zespoły. Najbardziej innowacyjne pomysły, o dużym potencjale usprawnienia funkcjonowania stacji, zmiany modelu biznesowego, poprawy satysfakcji klientów i pracowników, zostaną wdrożone w całej sieci, a ich autorzy będą nagradzani przez Koncern. Tylko w ciągu pierwszego miesiąca funkcjonowania aplikacji pracownicy stacji zgłosili już ponad 300 innowacyjnych propozycji rozwoju sieci detalicznej, które w kolejnym etapie zostaną poddane szczegółowej analizie. Koncern planuje również kolejne działania mające na celu wykorzystywanie wewnętrznych i zewnętrznych źródeł innowacyjności.