21.03.2018

Irański szlak ORLENU

Dostawa irańskiej ropy dla PKN ORLEN  już w drodze. Największy tankowiec, który jest w stanie przepłynąć Kanał Sueski, wyruszył z wyspy Kharg i płynie w kierunku Polski. W porcie docelowym oczekiwany jest w połowie kwietnia. Statek transportuje 130 tys. ton ropy naftowej z irańskich złóż, która zostanie przerobiona w kompleksie rafineryjno-petrochemicznym w Płocku. 

Ekonomika transportu surowca z Zatoki Perskiej determinowana jest warunkami technicznymi Kanału Sueskiego, które ograniczają ruch statków wielkogabarytowych. Transport irańskiej ropy do Polski realizowany jest największym tankowcem, który płynnie, bez konieczności przeładunków jest w stanie bezpiecznie pokonać kanał i trasę z Iranu do Polski przez Morze Śródziemne.

– W  kategorii zakupów ropy dywersyfikacja jest naszym priorytetem i dlatego przyspieszamy działania na tym polu. Poszukujemy wciąż nowych kierunków i rozwiązań pamiętając, że musimy skutecznie łączyć bezpieczeństwo dostaw i efektywność produkcji z elastycznością handlową. Producentom znad Zatoki Perskiej zależy na bezpieczeństwie tego kierunku dostaw, dlatego PKN ORLEN buduje szlak zaopatrzenia ropy naftowej dla Polski. Stąd właśnie kolejne kroki w postaci dostawy spot z Iranu. Przeprowadzone testy produkcyjne na bazie poprzednich dostaw ropy irańskiej uzyskały świetne wyniki efektywności, co otwiera drogę do zwiększania udziału tej ropy w naszym portfolio surowcowym – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

PKN ORLEN konsekwentnie bada możliwości zakupu i stopień komplementarności różnych gatunków ropy ze stosowanymi technologiami w swoich europejskich rafineriach. Każdy kontrakt długoterminowy poprzedzają dostawy spot z różnych kierunków i testy efektywności produkcji.  Rafinerie z GK ORLEN, poza irańskim przerabiały już m.in. surowiec pochodzący z Iraku, Azerbejdżanu, Kazachstanu, Nigerii czy Norwegii.  W październiku ubiegłego roku do przerobu w Płocku trafiła zaś amerykańska ropa WTI z pierwszego ładunku, który transportowany tankowcem Almi Explorer trafił do Polski ze Stanów Zjednoczonych, po zniesieniu przez ten kraj wieloletniego embarga na eksport tego surowca.  

Obecnie rafinerie Grupy ORLEN zaopatrywane są ropę na bazie kontraktów długoterminowych z Rosneft Oil Company, Tatneft Europe AG oraz Saudi Arabian Oil Company oraz dostaw spotowych.