Charakterystyka
Paliwo do napędzania silników o zapłonie samoczynnym w klasie premium, VERVA ON, produkujemy ze selektywnie wybranych komponentów węglowodorowych, których jakość kontrolujemy w sposób ciągły, począwszy od Zakładu w Płocku poprzez cały ciąg logistyczny PKN ORLEN. Produkt spełnia rygorystyczne wymagania europejskie dla paliw z grupy tzw. "bezsiarkowych", gdzie zawartość siarki jest poniżej 10 mg/kg.
Ze względu na właściwości niskotemperaturowe (temperaturę zablokowania zimnego filtru – CFPP) rozróżnia się trzy gatunki oleju napędowego VERVA ON – B, D i F odpowiadające paliwom klimatu umiarkowanego:
- olej napędowy VERVA ON gatunek B o CFPP, maks. 0 °C,
- olej napędowy VERVA ON gatunek D o CFPP, maks. -10 °C,
- olej napędowy VERVA ON gatunek F o CFPP, maks. -20 °C.
Olej napędowy VERVA ON o właściwościach klimatu umiarkowanego stosuje się w okresach:
- gatunek B – w okresie letnim – od 16 kwietnia do 30 września,
- gatunek D – w okresie przejściowym – od 1 marca do 15 kwietnia i od 1 października do 15 listopada,
- gatunek F- w okresie zimowym - od 16 listopada do końca lutego.
W okresie przejściowym i zimowym paliwo premium VERVA ON jest wytwarzany z udziałem procesowo zmodyfikowanych komponentów, zawiera także dodatki depresujace, zmieniające strukturę kryształów parafiny zapobiegając blokowaniu filtrów paliwa, oraz dodatki o działaniu dyspergującym kryształy parafiny zapewniając w ten sposób bezproblemowy rozruch i niezawodną prace silnika w niskich temperaturach.
W wytwarzaniu VERVA ON, PKN ORLEN nie stosuje dodatków metalicznych na bazie manganu, w tym trikarbonylku (metylocyklopentadieno) manganowego (MMT).
VERVA ON to produkt szczególne zalecany do samochodów osobowych, wyposażonych w nowoczesne silniki Diesla z systemem typu "common rail". Podwyższona liczba cetanowa oleju VERVA ON (55 wobec standardowego 51) poprawia właściwości eksploatacyjne pojazdu. Zwiększa dynamikę pracy silnika ułatwia rozruch i obniża temperaturę pracy silnika. Zastosowane specjalne dodatki smarne zmniejszają zużycie paliwa i przyczyniają się do bezawaryjnej eksploatacji pomp w układzie wtryskowym. VERVA ON wpływa korzystnie na żywotność silnika, zwiększając mechaniczną trwałość jego elementów (cylindrów, tłoków, pierścieni i zaworów).
Dodatki uszlachetniające zastosowane w oleju napędowym VERVA ON wykazują właściwości:
- detergencyjne - zapewniają utrzymanie czystości układu dolotowego i wtryskowego silnika, eliminację osadów powstałych podczas stosowania paliwa nieznanego pochodzenia
- antykorozyjne - zabezpieczają silnik, przed agresywnymi czynnikami korozyjności środowiska w układzie zasilania, spalania i wydechowym
- przeciwutleniające - chronią przed degradacją paliwa oraz zapewniają wysoką stabilność paliw podczas przechowywania.
Zastosowanie
Paliwa najnowszej generacji VERVA ON stworzyliśmy z myślą o optymalnym wysileniu pracy silnika w różnych warunkach atmosferycznych i przy zmiennym obciążeniu. Podwyższona zawartość dodatku myjącego w paliwie zapewnia utrzymanie w czystości układ dolotowy silnika i pozwala na eliminowanie osadów powstałych podczas stosowania wcześniej paliwa nieznanego pochodzenia.
Olej napędowy VERVA ON spełnia wymagania Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. z dnia 23 października 2015 r., poz. 1680), Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie metod badania jakości paliw ciekłych (Dz.U.z dnia 23 października 2015 r., poz. 1679) oraz wymagania Polskiej Normy PN-EN 590 – Paliwa do pojazdów samochodowych – Oleje napędowe - Wymagania i metody badań.
Właściwości
min. |
max. |
Liczba cetanowa |
- |
55,01) |
- |
PN-EN ISO 5165 |
Indeks cetanowy |
- |
46,0 |
- |
PN-EN ISO 4264 |
Gęstość w temp. 15 oC |
kg/m3 |
820,0 |
845,0 |
PN-EN ISO 12185 PN-EN ISO 3675 |
Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych |
%(m/m) |
- |
7,0 1) |
PN-EN 12916 |
Zawartość siarki |
mg/kg |
- |
10,0 |
PN-EN ISO 20846 PN-EN ISO 20884
|
Zawartość manganu |
mg/l |
- |
2,00 |
PN-EN 16576
|
Temperatura zapłonu |
oC |
56,0 |
- |
PN-EN ISO 2719 |
Pozostałość po koksowaniu w 10% pozostałości destylacyjnej |
%(m/m) |
- |
0,30 |
PN-EN ISO 10370 |
Pozostałość po spopieleniu |
%(m/m) |
- |
0,010 |
PN-EN ISO 6245 |
Zawartość wody |
mg/kg |
- |
200 |
PN-EN ISO 12937 |
% (m/m) |
- |
0,020 |
Zawartość zanieczyszczeń stałych |
mg/kg |
- |
24,0 |
PN-EN 12662 |
Badanie działania korodującego na miedź (czas: 3 h, temp.: 50 oC) |
klasa |
1 |
- |
PN-EN ISO 2160 |
Stabilność oksydacyjna2) |
g/m3 |
- |
25 |
PN-ISO 12205 PN-EN 15751 |
h |
20,0 |
- |
Smarność, skorygowana średnica śladu zużycia (WSI,4) w temp. 60oC |
mm |
- |
460 |
PN-EN ISO 12156-1 |
Lepkość kinematyczna w temp. 40 oC - dla gatunków B, D, F |
mm2/s |
2,000 |
4,500 |
PN-EN ISO 3104 |
Skład frakcyjny - dla gatunków B, D,F
|
|
|
|
PN-EN ISO 3405 |
|
do temp. 250 oC destyluje |
%(V/V) |
- |
< 65,0 |
|
do temp. 350 oC destyluje |
%(V/V) |
85,0 |
- |
|
95 %(V/V) destyluje do temperatury |
oC |
- |
360,0 |
Zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME) 3) |
%(V/V) |
- |
7,0 |
PN-EN 14078 |
Temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP) |
|
|
|
PN-EN 116 |
|
dla gatunku B |
oC |
- |
0 |
|
dla gatunku D |
- |
-10 |
|
dla gatunku F |
- |
-20 |
Temperatura mętnienia - dla gatunków B, D, F |
oC |
- |
-4) |
PN-ISO 3015
|
Badanie skłonności do zanieczyszczania rozpylaczy 5) – wskaźnik zmniejszenia drożności rozpylaczy przy wzniosie iglicy 0,10 mm |
% |
- |
30 |
CEC F-23-A-01 |
Badanie skłonności do zanieczyszczania rozpylaczy 5) – wskaźnik zmniejszenia mocy silnika w teście „clean up” |
% |
- |
0 |
CEC F-98-08 |