06.12.2007

ORLEN - NAJCENNIEJSZA POLSKA MARKA

PKN ORLEN uplasował się na pierwszej pozycji Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek MARQA 2007 zorganizowanego przez dziennik Rzeczpospolita.

Wysoką - jak na zaledwie roczną obecności na rynku - 45. pozycję zajęła również należąca do Koncernu marka stacji ekonomicznych - BLISKA.

Wyliczona przez niezależnych ekspertów wartość marki Koncernu wyniosła w tym roku prawie 2,6 mld zł, co oznacza wzrost w stosunku do roku 2006 o 8 %. W zeszłorocznej edycji ORLEN został sklasyfikowany na drugim miejscu, a wartość marki została wyceniona na 2,4 mld zł, o 22% wyżej niż w roku 2005. Z kolei popularną BLISKĄ, eksperci wycenili na 212,5 mln zł.

Marka ORLEN pojawiła się w Polsce w 2000 roku. Tworząc tę nazwę od podstaw skojarzono ze sobą słowa „orzeł” i „energia”. Słowo ORLEN ma się kojarzyć z dynamika, nowoczesnością, wysoką jakością, firmą polską międzynarodowego formatu. Dzisiaj, po 7 latach funkcjonowania na rynku, ORLEN jest najcenniejszą polską marką, co potwierdza słuszność przyjętych koncepcji wyboru nazwy i przypisanej do niej strategii marki. Poza tym marka ORLEN obecna jest na rynku niemieckim i litewskim.

Z kolei marka BLISKA, obecna od dwóch lat w ekonomicznym segmencie stacji paliw, realizuje oczekiwane przez znaczną grupę klientów atrybuty „gwarantowanej jakości za atrakcyjną cenę”. W kraju działa obecnie 245 stacji pod tą marką, a zgodnie ze strategią Koncernu w 2009 roku sieć BLISKA będzie liczyła ok. 1000 obiektów.

Ranking MARQA jest organizowany od 4 lat przez dziennik „Rzeczpospolita”. Jest on odpowiednikiem światowego rankingu INTERBRANDS. Polega na utworzeniu zestawienia komercyjnych marek krajowych, według reprezentowanej przez nie wartości pieniężnej. Ranking dotyczy wyłącznie marek polskich, tj. takich, które zostały stworzone na polskim rynku, i dla których Polska jest rynkiem wiodącym. Nie ma natomiast znaczenia kraj pochodzenia właściciela marki – ranking uwzględnia polskie marki należące do zagranicznego kapitału. Ranking ograniczony jest do marek reprezentujących dobra i usługi konsumpcyjne. Zestawienie nie obejmuje marek firm monopolistycznych oraz tych, których działalność jest regulowana (np.: dystrybutorów energii).

Partnerami RZECZPOSPOLITEJ w organizacji rankingu były firmy ACROPOLIS ADVISORY, NIELSEN, a instytucjami wspierającymi INSTYTUT MARKI POLSKIEJ, PRO MARKA oraz STOWARZYSZENIE AGENCJI REKLAMOWYCH.

W całości ranking publikowany jest w dzisiejszym wydaniu „Rzeczpospolitej”. Na kilkudziesięciu stronach raportu, obok listy marek, znajdą się również analizy i komentarze przygotowane przez ekspertów. Wśród nich publikacje o: wzrastającej roli marki i jej sile, wycenie marek, preferencjach konsumentów, markach krajowych i zagranicznych.