Z terminalu w Świnoujściu skorzysta kolejna firma. ORLEN Neptun z nową umową
ORLEN Neptun podpisał kolejny kontrakt na wykorzystanie infrastruktury morskiego terminala instalacyjnego w Świnoujściu. Na mocy porozumienia zawartego ze Smulders, odpowiedzialnego za produkcję wewnętrznych platform dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, w zachodniopomorskim terminalu Grupy ORLEN magazynowane i montowane będą stalowe komponenty farmy. Wcześniej spółka zawarła podobną umowę z Ocean Winds dla morskiej farmy wiatrowej BC-Wind. Świnoujście Offshore Terminal docelowo umożliwi instalację kilkudziesięciu turbin wiatrowych rocznie, stając się najważniejszym centrum instalacyjnym offshore wind w regionie Bałtyku.
– Obiecaliśmy Polakom energię jutra i konsekwentnie realizujemy tę obietnicę. Nasze kolejne inwestycje wzmacniają bezpieczeństwo i niezależność energetyczną Polski oraz całego regionu. Energia jutra to także rozwój naszej gospodarki. Otwarty kilka miesięcy temu Świnoujście Offshore Terminal już stał się najważniejszym centrum instalacyjnym morskiej energetyki wiatrowej w rejonie Morza Bałtyckiego. Podpisaliśmy kolejny kontrakt, z liderem produkcji komponentów dla morskich farm wiatrowych, który pozwoli wykorzystać naszą infrastrukturę do magazynowania i montażu komponentów dla następnej inwestycji na morzu. To ogromna szansa dla całego regionu i polskich firm budujących swoje kompetencje w sektorze jutra – sektorze morskiej energetyki wiatrowej – mówi Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN.
Umowa zawarta przez ORLEN Neptun ze Smulders zakłada wynajem powierzchni terminala. Będzie ona wykorzystywana jako zaplecze budowy MFW Baltica 2, realizowanej przez konsorcjum PGE i Ørsted. Terminal posłuży do dostaw, składowania oraz montażu platform SIP (Service Inspection Platforms), które następnie będą przetransportowane na docelowe miejsce instalacji na morzu. W Świnoujściu odbywać się będzie załadunek komponentów na specjalistyczne jednostki pływające. Współpraca obejmuje również budowę hali produkcyjnej, w której przeprowadzane będą prace przygotowawcze, montażowe, instalacyjne i naprawcze.
Świnoujście Offshore Terminal zaprojektowano tak, aby mógł przyjmować największe statki, przeznaczone do realizacji projektów morskich farm wiatrowych z turbinami o mocy ok. 15 MW. Lokalizacja portu instalacyjnego zapewnia dogodny dostęp kolejowy, promowy, lotniczy i drogowy a położenie w głębi lądu gwarantuje optymalne warunki pogodowe w trakcie eksploatacji inwestycji. Lokalizacja portu umożliwi także obsługę międzynarodowych projektów na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich.
Terminal powstał z myślą o obsłudze projektów offshore Grupy ORLEN, realizowanych w ramach drugiego etapu rozwoju MEW, na które koncern uzyskał koncesje już w 2023 roku. Chodzi o budowę pięciu farm na Bałtyku o łącznej mocy 5,2 GW. Pierwsza z nich, Baltic East o mocy 1 GW, powstanie na wysokości Choczewa (woj. pomorskie). Obecnie jest przygotowywana do grudniowej aukcji. Równolegle rozwijany jest projekt składający się z czterech koncesji zlokalizowanych w okolicy Ławicy Odrzańskiej. Wszystkie szykowane są do udziału w polskim systemie wsparcia morskich farm wiatrowych. Do 2035 roku planowane jest uruchomienie trzech z pięciu koncesji. Pełna realizacja wszystkich projektów ma nastąpić do 2040 roku.
Smulders to doświadczony producent konstrukcji fundamentów morskich farm wiatrowych, umożliwiających zespołom operacyjnym dostęp do turbin wiatrowych i rozdzielni w celu przeprowadzenia interwencji technicznych. Firma jest zaangażowana w projekt Baltica 2, w ramach którego rozpocznie produkcję wewnętrznych platform w lokalnym zakładzie w Żarach, a następnie ich montaż w Świnoujście Offshore Terminal.
Materiały prasowe: