Nr 80/2012 | 18-05-2012
PGNIG: Wszczęcie postępowania administracyjnego przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
Zarząd Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA z siedzibą w Warszawie ("Spółka", "PGNiG") informuje, że w dniu 18 maja 2012 powziął informację o wszczęciu z urzędu, w dniu 11 maja 2012 roku, przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki ("Prezes URE") postępowania w sprawie wymierzenia kary pieniężnej Spółce, w związku z podejrzeniem zaistnienia nieprawidłowości polegającej na nieprzestrzeganiu obowiązku dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego z zagranicy w 2010 roku przez PGNIG, a tym samym naruszeniem warunku koncesji.
Zgodnie z warunkami koncesji oraz w związku z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 października 2000 roku, w sprawie minimalnego poziomu dywersyfikacji dostaw gazu z zagranicy, maksymalny udział gazu ziemnego importowanego przez Spółkę z jednego kraju pochodzenia innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, w stosunku do całkowitej wielkości gazu importowanego w roku 2010 nie może być wyższy niż 70%.
Prezes URE, w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania, wskazuje na możliwość przekroczenia przez Spółkę, w 2010 roku, maksymalnego udziału gazu importowanego z jednego kraju pochodzenia poprzez sprowadzenie z Federacji Rosyjskiej wolumenu przekraczającego dopuszczalny limit.
Zgodnie z art. 56 Ustawy Prawo energetyczne Prezes URE może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji, karę pieniężną, której wysokość nie może przekroczyć 15% przychodu, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym. Przy ustalaniu wysokości kary pieniężnej Prezes URE uwzględnia stopień szkodliwości czynu, stopień zawinienia oraz dotychczasowe zachowanie podmiotu i jego możliwości finansowe.
PGNiG stoi na stanowisku, iż jego działania były i są zgodne z prawem oraz koncesją, na podstawie której prowadzi obrót paliwami gazowymi. Argumenty PGNiG przemawiające za słusznością stanowiska Spółki zostały przedstawione w analogicznej sprawie (o czym Spółka informowała w raporcie bieżącym 4/2011 z dnia 5 stycznia 2011 roku) toczonej przed Sądem dotyczącej postępowania zakończonego decyzją Prezesa URE obejmującą rok 2007 i 2008 r. Podkreślić należy, że Prezes URE uznał za zasadne zawiesić postępowanie dotyczące roku 2009 w związku z koniecznością rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Obok argumentów merytorycznych wskazujących na dochowanie wymogów koncesji, również w tej sprawie Spółka wniesie o jej zawieszenie ze względu na konieczność uprzedniego rozstrzygnięcie zagadnienia wstępnego przez Sąd.