25.10.2006

Benzina wprowadza markę premium Benzina Plus

Zgodnie z opracowaną strategią rozwoju, Benzina, największa detaliczna sieć stacji benzynowych na czeskim rynku, wprowadza markę klasy premium - Benzina Plus. Firma planuje wdrożyć wyższy standard na ponad 102 z około 300 stacji benzynowych na terenie całego kraju. Efekty tej operacji mają przyciągnąć najbardziej wymagających kierowców szerokim asortymentem usług najwyższej klasy. Uważa się, że stacje Benzina Plus pozwolą Benzinie wzmocnić pozycję i zwiększyć udziały w rynku. Pierwsza stacja marki premium została dziś oficjalnie otwarta przy autostradzie D1 w pobliżu Pragi.

Zmiany w strukturze sieci detalicznej Benzina są częścią programu partnerskiego, prowadzonego w całym holdingu Unipetrol, będącym częścią korporacji PKN ORLEN - wiodącej środkowoeuropejskiej grupy rafineryjno - petrochemicznej. Proces zmian rozpoczął się w 2005 r. po prywatyzacji Unipetrolu. Transformację zainicjowało znaczne dofinansowanie Benziny ze strony Unipetrolu (1,3 mld CZK), które poprawiło sytuację finansową i umożliwiło dalsze inwestycje niezbędne do odbudowy słabnącej pozycji rynkowej przedsiębiorstwa.

Nowa strategia dla sieci detalicznej
Dokładne badania rynku wykazały, że obecny wizerunek sieci Benziny jest dość niejasny. Konsumenci uważają tę markę za niespójną i lokują ją między tanimi markami i stacjami prywatnymi, a sieciami klasy premium. Ponadto marka nie zachowywała spójności wizualnej, a poziom oferowanych usług był zbyt niski w stosunku do cen. Zaistniała więc wyraźna potrzeba poprawy jakości obsługi i przywrócenia marce wyraźnej tożsamości.

Nowa strategia dla sieci detalicznej Benzina zakłada podział na dwa segmenty, adresowane do różnych grup konsumentów. Nowa mar ka stacji klasy premium - Benzina Plus - oferować będzie najwyższej klasy usługi adresowane do konsumentów wymagających wysokiej jakości i szerokiego wyboru produktów. Pozostałe stacje, wytypowane do segmentu Benzina adresowane będą do kierowców poszukujących dobrej jakości za rozsądną cenę. Koszt przekształcenia sieci wyniesie 1,3 miliarda CZK.

- PKN ORLEN posiada duże doświadczenie w opracowywaniu i wdrażaniu strategii marketingowych, a także w prowadzeniu restrukturyzacji sieci detalicznej. Wdrażana przez nas strategia dwóch marek okazała się wysoce efektywna i dlatego jesteśmy przekonani, że również pozwoli ona Benzinie osiągnąć pozycję kluczowego gracza na konkurencyjnym rynku detalicznym w Europie Środkowej - powiedział Igor Chalupec, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Trzy etapy transformacji
Strategia wprowadzania nowej marki Benzina Plus do sieci wdrażana będzie w trzech etapach. Celem pierwszego etapu jest poprawa (do końca 2006 roku) wyników stacji benzynowych pryz wsparciu PKN ORLEN w ramach istniejącej infrastruktury oraz zapewnienie stabilizacji finansowej i wzmocnienie struktury organizacyjnej. W drugim etapie, który realizowany będzie w roku 2007, Benzina dokończy przekształcanie 75 istniejących stacji w placówki z ofertą premium. Do roku 2009 powstaną 102 stacje Benzina Plus.

W latach 2008 - 2009, ulepszenia obejmą pozostałą część sieci sprzedaży nadając jej standard zdefiniowany dla drugiego segmentu marki Benzina.

- Z każdego miejsca w kraju niedaleko jest do stacji Benzina. To daje nam szansę osiągnięcia sukcesu na rozwijającym się czeskim rynku - powiedział Martin Durčák, Dyrektor Generalny Benziny.

Nowy wizerunek
Oprócz nowej nazwy, stacje pod marką Benzina Plus otrzymają również nowy wizerunek. Tradycyjne dwa kolory - czerwony i biały, zastąpią trzy - czerwony, srebrny i granatowy. Zmieniony zostanie wygląd podjazdów, pylonów a także logo i pisownia nazwy. Przebudowane zostaną wybrane, istniejące stacje, szczególnie na obszarach o największym natężeniu ruchu. Sieć nowej marki Benzina Plus zostanie rozbudowana bardzo szybko. Co roku przez najbliższe kilka lat planowana jest budowa czterech nowych stacji pod tym brandem.

Oprócz rozwoju sieci premium planowane jest, do roku 2009, przeprojektowanie i modernizacja pozostałych stacji. Zmiany obejmą również grupę "żółtych" i "niebieskich" stacji należących do sieci Kaucuk i Paramo. Obiekty te zostaną sprzedane lub do końca 2007 roku ich wystrój zostanie dostosowany do standardowego wizerunku czerwonych stacji Benzina.

Firma Benzina posiada 327 stacji benzynowych i jest największym detalicznym operatorem w Czechach, oferującym paliwa i inne towary oraz usługi wielu grupom klientów. Spółka Benzina, a. s. powstała 1 stycznia 1994 r. w wyniku podziału dawnego przedsiębiorstwa państwowego Benzina na Benzina a. s., ČEPRO a. s. (rurociągi) i spółkę państwową Benzina s.p. Benzina jest w 100% własnością spółki Unipetrol. Udział Benziny w rynku wyniósł 9,9% w roku 2005, co dało jej trzecie miejsce w Czechach.

Holding UNIPETROL uzyskał w 2005 r. dochody ze sprzedaży w wysokości 105,8 mld CZK i wypracował zysk netto w wysokości 3,46 mld CZK. To jedno z najważniejszych czeskich przedsiębiorstw, specjalizujące się w rafinacji ropy naftowej i wytwarzaniu produktów petrochemicznych i agrochemicznych. Kapitał spółki zatrudniającej ponad 7000 osób wynosi ok. 18 miliardów CZK. W 2005 r. większościowy udział UNIPETROL przejął PKN ORLEN.

PKN ORLEN to największy koncern naftowy w Europie Środkowej z siedzibą w Polsce. W 2005 roku firma osiągnęła dochód w wysokości 42,8 mld PLN co zapewniło jej pierwsze miejsce wśród przedsiębiorstw w nowych krajach Unii Europejskiej. W 2006 roku PKN ORLEN finalizuje przejęcie największej rafinerii krajów bałtyckich w Możejkach na Litwie. Akcje PKN ORLEN notowane są na giełdzie w Warszawie i Londynie. W skład grupy kapitałowej ORLEN wchodzi około 80 spółek, zatrudniających łącznie ponad 20 000 osób.