02.07.2025

Stanowisko ORLEN w ramach w ramach konsultacji publicznych dotyczących projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (UD186)

Projektowana ustawa wprowadza zmiany w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1209, z późn. zm.) obejmujące przede wszystkim rozszerzenie katalogu paliw, wprowadzanych do obrotu przez producentów i dystrybutorów, objętych systemem monitorowania i kontroli jakości o biopaliwa stałych ze względu na istotny wzrost zużycia tego rodzaju paliw dla celów ogrzewania w gospodarstwach domowych.

W zakresie monitorowania i kontroli jakości stosowania paliw opałowych, ORLEN S.A. postuluje rozszerzenie ustawowej definicji „ciężkich olejów opałowych” o produkty z grupy kodu CN 2707, ponieważ projekt ustawy w zakresie definicji „ciężkiego oleju opałowego” pomija ciężkie oleje opałowe klasyfikowane do podpozycji kodów CN 2707 99 19, 2707 99 91 oraz 2707 99 99.

W wyniku postępującej dywersyfikacji dostaw ropy naftowej i zmiany parametrów technologicznych jej przerobu przez krajowe rafinerie zdecydowana większość produkcji ciężkiego oleju opałowego w Polsce już jest sprzedawana i klasyfikowana na rynku - ze względu na zawartość związków aromatycznych przekraczających 50% ich masy - do kodu CN 2707 99 99, nie zaś do kodów CN z grupy od 2710 19 62 do 2710 19 67. Również w imporcie dominującym produktem jest właśnie ciężki olej opałowy o kodzie CN 2707 99 99.

Rozszerzenie definicji ciężkiego oleju opałowego o ww. produkty spowoduje, że do stosowania takich ciężkich olejów opałowych będą miały zastosowanie wymagania jakościowe dotyczące zawartości siarki, a także wymagania w zakresie rodzajów instalacji i warunków, w których mogą być stosowane ciężkie oleje opałowe, które nie muszą spełniać wymagań jakościowych w zakresie zawartości siaki.

Zaproponowana zmiana stanowić będzie również ujednolicenie regulacji monitorowania jakości paliw z przepisami w zakresie koncesjonowania wytwarzania i obrotu paliwami ciekłymi oraz systemu zapasów obowiązkowych, które uwzględniają w katalogu ciężkich olejów opałowych produkty oznaczone kodami z grupy CN 2707.

ORLEN S.A. postuluje również uzupełnienie kategorii paliw transportowych podlegających kontroli jakości o paliwa wykorzystywane w transporcie kolejowym. Podstawowym paliwem kolejowym jest standardowy olej napędowy o kodzie CN 2710 19 44 lub 2710 20 11, spełniający wszystkie wymagania jakościowe takie jak olej napędowy, który jest powszechnie używany do napędu samochodów. Jednocześnie obecnie pojazdów kolejowych nie można zakwalifikować do żadnego z typów pojazdów, w których stosowane paliwa podlegają systemowi monitorowania i kontroli jakości.

Uzupełnienie ustawy ww. zakresie pozwoli na uwzględnienie w wykazie stacji paliwowych i stacji zakładowych, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, również  stacji wykorzystywanych w segmencie kolejowym, a tym samym objęcie kontrolą w oparciu o obowiązujące przepisy prawa w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw wykorzystywanych w transporcie kolejowym.

Pliki do pobrania: