10.01.2025

Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics

Realizowany przez międzynarodowe konsorcjum partnerów i ORLEN projekt HySPARK (Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics) osiągnął pierwszy, kluczowy kamień milowy – w grudniu 2024 roku została zawarta umowa o bezzwrotne dofinansowanie z instytucją finansującą projekt. Oznacza to rozpoczęcie 5-letniej współpracy w ramach realizacji założeń projektu. 

Projekt HySPARK w sierpniu 2024 roku otrzymał pozytywną decyzję o przyznaniu dofinansowania dla doliny wodorowej w wysokości blisko 9 mln euro z Clean Hydrogen Partnership w ramach programu Horizon Europe. Projekt jest skoncentrowany na rozwoju pełnego łańcucha wartości gospodarki wodorowej obejmującego produkcję, dystrybucję, magazynowanie i wykorzystania wodoru w transporcie oraz przemyśle.

W grudniu 2024 roku został osiągnięty pierwszy, kluczowy kamień milowy projektu HySPARK – zawarcie umowy o bezzwrotne dofinansowanie, który rozpoczyna 5–letnią współpracę partnerów w ramach projektu.

Podpisanie umowy przez członków konsorcjum umożliwia formalne rozpoczęcie realizacji projektu od stycznia 2025 roku. Partnerzy projektu będą dążyć do realizacji zróżnicowanych zadań (badawczych, inwestycyjnych, wizerunkowo-promocyjnych), które pozwolą stworzyć podstawy rynku wodoru w regionie Mazowsza.

Konsorcjum projektowe liczy 15 podmiotów z czterech różnych państw (Polski, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii). Zróżnicowane grono partnerów pozwala na zawiązanie szerokiej współpracy międzynarodowej służącej wdrożeniu i popularyzacji technologii wodorowych. Liderami Konsorcjum są ORLEN S.A. oraz Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy, przy czym ORLEN koordynuje prace związane z biznesowymi aspektami funkcjonowania rynku wodoru.

W ramach projektu Koncern będzie pełnił między innymi rolę producenta i dostawcy wodoru jakości automotive produkowanego w HUBie we Włocławku, gwarantując jakość paliwa wodorowego dla transportu publicznego w Warszawie oraz pojazdów specjalistycznych wykorzystywanych do obsługi stołecznego lotniska im. Fryderyka Chopina.

Autobusy wodorowe, które uzupełnią flotę Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie dostarczy firma ARTHURBUS. Natomiast zeroemisyjne pojazdy do obsługi naziemnej lotniska, za których eksploatację będzie odpowiadać LS Airport Services, zapewni włoska firma ATENA. W ramach projektu dostarczone zostaną również ciężarówki wodorowe firmy Ennovation Technology, które będą wykorzystywane do transportu towarów w ramach Grupy. Realizacja projektu pozwoli wdrożyć i przetestować rozwiązania w procesach operacyjnych i przyczyni się do rozpowszechniania zeroemisyjnych technologii.

Zadania o charakterze badawczo-rozwojowym realizowane są przez Instytut Energetyki – PIB, Politechnikę Warszawską oraz firmę RINA. Za certyfikację wodoru w projekcie będzie odpowiedzialne Bureau Veritas Polska.

W realizacji projektu kluczową rolę odgrywa nie tylko rozwój technologii, ale także komunikacja i edukacja społeczna na temat wodoru i jego zastosowań. Za rozpowszechnianie informacji o projekcie HySPARK odpowiedzialne będą m.in. Miasto Stołeczne Warszawa oraz Fundacja W Klimacie.

Projekt HySPARK wspierają kluczowe instytucje i firmy, w tym Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Polskie Porty Lotnicze S.A., TOYOTA Central Europe, Polska Grupa Lotnicza, ANWIL, Transportowy Dozór Techniczny, Port Lotniczy Gdańsk, Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności.

Kwota dofinansowania przyznana dla całego konsorcjum HySPARK: 8 999 074,63 EUR.